lördag 14 juni 2014

"Den blomster tid nu kommer..."

Hej!

I går var det skolavslutning och i dag har vi två avslappnade och TRÖTTA barn, de pendlar mellan skratt och konflikter. De behöver verkligen vila lite från skola och kompisar.

Till skolavslutning hör svenska jordgubbar. Den här gången fick gubbarna sällskap av en Amerikansk Cheesecake av lättare variant, och med det menar jag med få ingredienser - inte kalorier!



N Y Cheesecake

Botten:
ca 10 st digestivekex
100 g smör

Fyllning:
400 g Philiadelphiaost
2,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
3 normalstora ägg

Topping:
4,5 dl creme fraiche
1,25 dl strösocker
0,5 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.

Botten:
Krossa kexen och blanda det med smält smör. Lägg bakplåtspapper i en springform, se till att pappret går upp lite över kanten på utsidan, annars kan smeten läcka ut i botten. Tryck ut kexblandningen och grädda i ca 8 min.

Fyllning:
Rör osten mjuk. Blanda övriga ingredienser i en bunke och häll smeten över osten. Vispa med elvisp tills fyllningen är slät, den blir rinnig i konsistensen. Grädda i ca 30 min, kakan ska vara lös och "dallra" när du tar ut den. Ta ut kakan och låt den svalna!

Topping:
Blanda alla ingredienser till toppingen och häll den över kakan. Grädda i ytterligare 15-20 min. 
Om du inte använder topping ska kakan gräddas i ca 40 min.! Ställ kakan i kylen i minst tre timmar, kakan bli godast om den får stå kallt över natten.

Servera med färska bär.

(Vill du ha en krämigare cheesecake kan du titta under etiketten, cheesecake.)


Den här fina skolavslutningsbuketten fick jag av två av mina nior, superfina och supergulligt!


Det är något visst med pioner, eller hur?


Trevlig helg!

Kram L

1 kommentar:

  1. Hej! Då blir det receptbyte idag. Vilken goding du bjuder på. Älskar Cheesecake. Flätan har jag länge funderat över hur man gör, får visa inlägget för maken och hoppas på att han kan hjälpa mig. Mina händer och jag är liksom inte vänner direkt. Hoppas ni får ett underbart sommarlov. stor Kram Kristnína

    SvaraRadera