söndag 13 juli 2014

"Je te tiens par la queue",...

....eller "Jag håller dig i stjärten", som det heter på svenska. 

Som jag berättat tidigare äter vi matträtter från olika länder en gång varje helg och i går, lördag, åt vi en räkrätt från Frankrike som heter "Jag håller dig i stjärten". Receptet hittade jag i en gammal Buffétidning. Namnet kommer från att man inte skalar hela räkan utan behåller skalet längst ut på räkans stjärt.

Rätten är superenkel och snabb att göra, det som tar längst tid är att skala räkorna. Det är lite sting i rätten och kanske egentligen skulle passa bäst en höstdag.




"Je te tiens par la queue" eller "Jag håller dig i stjärten"
4 port

Skala 1 kg räkor, lämna det yttersta skalet kvar på stjärten.
Skiva 4 vitlöksklyftor tunt.
Hacka 1 mild chilifrukt, jag använde drygt en halv för att göra rätten mer barnvänlig.
Ta loss ca 30 st basilikablad.

Hetta upp 1/2 dl olivolja i en traktörpanna och blanda ner vitlöksskivor och chili, tillsätt räkorna och fräs allt i ca 2 min.
Tillsätt basilikabladen och 2 dl matlagningsgrädde, låt det småputtra i ytterligare 2 min. Så var det färdigt! Snabbt och smidigt!.

Häll upp i portionsskålar och servera med baguette eller kokt ris. Barnen åt ris och vi vuxna doppade bröd i den goda såsen. 

Rätten är perfekt när man vill äta lite festligare än makaroner och köttbullar men inte har energi till att stå vid spisen. T mumsade i sig 29 st räkor trots att det var lite hetta både i rätten och ute.


Vi avslutade middagen med crêpes och chokladsås. Nästa helg står det italienskt på menyn, hämtpizza?

Trevlig kväll!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar