tisdag 19 augusti 2014

Sista sommartrippen

Precis innan vi började jobba var vi till vackra Nora och åt den omtalade Noraglassen. Det blev en tävling mot getingar och solens varma strålar, glassen smälte och det mesta hamnade i knät. Det blev kladdigt och omständligt men barnen tyckte att det var gott.

Staden förknippas inte bara med glass, deckardrottningen Maria Lang(e) tar också mycket plats. Det finns bland annat en glass och en krog döpt efter henne och för de intresserade, en stadsvandring i hennes fotspår. Hon föddes i Västerås men bosatte sig i Nora när hon blev pensionär. Deckare är inte riktigt min genre men jag  tycker att klassiska pusseldeckare har en viss charm, det är platserna och personerna som är intressanta.


Vi avslutade med att gå längst strandpromenaden fram till veteranjärnvägen. Det är Sveriges äldsta järnväg för allmän trafik och premiärturen gick 1856. Järnvägen blev på 60- talet statlig och lades ner 1985. Nu finns det ett museum i vänthallen och vid olika evenemang trafikeras ånglok som pyser ut rök. Och fast vi är i Nora ganska ofta tycker jag att staden har det där lilla extra, speciellt på sommaren. Turister, glass, mysiga butiker och vackra trähus.

Nu ska jag planera morgondagens lektioner. Jag ligger efter i mitt körschema, tanken var att alla arbetsområden skulle ligga prydligt på mitt skrivbord i fredags men annat kom emellan. Nu är alla elever på plats och snart kommer allt förhoppningsvis att rulla på. Det känns inte som att jag har varit borta från jobbet en hel sommar.

Kraaaam ♥♥♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar