lördag 9 augusti 2014

Kräftor och krämig västerbottenpaj

Vi har ätit kräftor och det smakade "slut på sommaren dags att börja jobba" Jag tycker mycket om kräftor men försöker att inte längta efter premiären, för då är semestern slut och terminen börjar.

Det stora fatet är en present från mitt arbetslag och det lilla från Vitrinskåpet







Till det åt vi en krämig västerbottenpaj, den smälter i munnen och är ett måste till kräftor.

Så här gör jag:

Pajskal:   200 grader 
150 g kallt smör
3 1/2 dl vetemjöl alt. 2 1/2 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl.
2 msk kallt vatten
1/2 tsk salt
1 uppvispat ägg till pensling

Fyllning: 140 grader
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
300 g riven västerbottenost
4 ägg
1 tsk socker
salt & peppar (jag hade bara grovmalen peppar hemma och rekommenderar finmald)

Arbeta ihop mjölet och smöret till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop allt till en slät deg. Tryck ut degen i en pajform, nagga botten och ställ den i kylen i ca 30 min. Vispa ägget och pensla botten. Förgrädda skalet i 10 min. Sänk temperaturen till 140 grader!

Koka under tiden fyllningen. Låt mjölk och grädde koka upp och dra kastrullen åt sidan. Blanda i osten och rör tills all ost har smält. Knäck i äggen, ett i taget och rör tills äggen blandats ordentligt med smeten. Tillsätt socker, salt (jag uteslöt saltet) och peppar. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet och grädda i ytterligare 35 min. Obs! I 140 grader.


Kvällen tänkte jag spendera framför tv med lite snacks. I morgon ska vi försöka få ordning på övervåningen som har genomgått en total makeover. Eller så skulle man kunna säga att hela övervåningen är ett enda kaos, det blir så när alla ska byta rum med varandra samtidigt som tak, lister och väggar ska målas, en dörr ska sättas in, tapeter ska upp och ikea-möbler ska skruvas ihop och allt detta händer i 30 graders värme. Det går inte fort!

Trevlig kväll! Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar