måndag 4 augusti 2014

Sommarens godaste sorbet,

hittade jag hos Glassmagasinet i Vadstena. Den smakade Strawberry daiquiri och var lagom söt, kall och beroendeframkallande. 

Det har (som ni märkt :-) ) varit väldigt många varma sommardagar och då har vi inte gjort speciellt mycket, vi har badat, umgåtts, badat och badat. När det var några få dagar med lägre temperatur passade vi på att åka på en minitripp till Östergötland. Där checkade vi in på hotellet och spenderade dagarna tillsammans med Heliga Birgitta, glass i rader, Vättern, solen och mysiga gränder som doftade av rosor, ett tag trodde jag nästan att vi var i Visby.

Vi bodde på Klosterhotellet i Vadstena och vårt rum var döpt efter Gustav Vasas dotter, Kristina Gustavsdotter Vasa. Det var ett trevligt hotell och vi hade ett familjerum på bottenvåningen.
Det finns mycket historiskt att se och besöka i lilla Vadstena, allt "är så nära" på ett bekvämt gångavstånd. Vi hann med att se det mesta och jag ska inte rabbla upp allt vi såg för då börjar jag att låta som min J. Vi besökte Vadstena slott, Mårten Skinnares hus, ni vet huset med Sveriges första toalett, den "börjar" inomhus och slutar utomhus, på väggen, usch! Vi besökte också Heliga Birgittas klosterkyrka, den är byggd av blåa kalkstenar och är väldigt vacker. Birgitta fick tyvärr aldrig se sin kyrka, hon dog innan den var färdigbyggd.
Vi åt naturligtvis en hel del gott.


Det var en trevlig tripp och det är trevligt att göra något tillsammans, utan åkattraktioner eller djur i bur.

Kram på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar