söndag 3 augusti 2014

Spansk lördag

Hej!

Värmen fortsätter och då passar det bra med ett glas kall sangria. Vi köpte en färdigblandad, värmen gör att vi tar det snabba enkla alternativet, tyvärr smakar det inte lika gott som egengjord och nästa gång blandar vi själva. 

Till sangrian åt vi paella utan musslor, de hade inga fina kvar i mataffären. Jag tycker att en paella blir bäst i en paellapanna men den försvann när vi flyttade. Det gick ok att göra den i Mr Orange, det vill säga, gjutjärnspanna från Le Creuset.



Paella med kyckling och skaldjur 
4-6 port

Ingredienser:

3 st kycklingfiléer 
1 dl olivolja
1 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 röd paprika, i mindre bitar
1/2 msk paprikapulver
cayennepeppar
1 pkt saffran
4 dl Paellaris, jag använde Zetas
1 ask körsbärstomater, á 250 g
1 dl vin
6 dl kokande vatten
3 msk kycklingfond
500 g oskalade räkor
1 när blåmusslor
2 dl frysta ärtor
1 citron till servering

Tillagning:

Skär kycklingen i mindre bitar, inte för små, och bryn dem i olivolja i en stekpanna eller paellapanna i ca 3 min. Salta och peppra. Tillsätt lök, vitlök, paprika, cayennepeppar, paprikapulver, saffran och vin. fräs allt i ytterligare 3 min.

Tillsätt ris, tomater, vatten och fond. Låt det koka upp under lock och låt det sedan småputtra under lock i totalt 20 min tills riset är genomkokt.

Skrubba musslorna. De ska vara stängda om några inte är det prova att försiktigt knacka dem mot bänken om de inte sluter sig ska de kastas. Kasta också de som är trasiga. Lägg musslorna på toppen av paellan när det återstår 5 min. Täck med lock eller aluminiumfolie och låt musslorna öppna sig.

 Ta av locket och lägg på räkorna och ärtor. Värm i 3 min och toppa med citronklyftor.

Servera med pressad citron, aioli, bröd och vitlöksfrästa champinjoner.


Tänk att det redan är augusti, snart är det jul. I morgon ska det bli över 30 grader varmt (igen) och vi ska ha en heldag på stranden, frågan är vilken. Den här sommaren har varit varm och vi har passat på att åka runt och besöka olika badplatser. Barnen tycker att det har varit jätteroligt att besöka nya stränder och även om badandet har varit i fokus har det också gett nya vänner och nya upplevelser.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar