tisdag 5 augusti 2014

Vilket "hallonår" vi har!

Hemma hos mina föräldrar är buskarna fulla med hallon och min snälla mamma plockar och ger mig litermått fulla med dessa små söta väldoftande godingar. Visst luktar hallon gott? 




Receptet är egentligen en variant på jordgubbspajen som jag brukar göra, den hittar du här, skillnaden är att jag använde riven vit choklad som topping och att jag hade havregryn och kakao i pajdegen. Jag fick receptet på pajskalet av en vän och tyvärr måste jag skriva att jag är tveksam till havregrynen men de små söta hallonen gjorde pajen väldigt fräsch och god. Jag tycker nästan att det blev/är godare än med jordgubbar. Jag serverade pajen med vispad grädde men den är lika god att äta som den är.



Så här gjorde jag pajdegen MEN jag är tveksam till havregrynen och nästa gång utesluter jag grynen och tar i stället totalt 3 dl vetemjöl och 1/2 -1 tsk bakpulver.

Pajdeg:
2 dl mjöl
1 dl havregryn
1 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
125 g smör
1 ägg, tillsätts sist.
Blanda alla ingredienser och tryck ut degen i en pajform och låt vila i kylen i ca 30 min.

Fyllning:
250 g hallon 


Smet:
3 1/2 dl gräddfil
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Topping:
 grovt riven vit choklad

Ta ut pajformen ur kylen och lägg på hallonen. Häll smeten över hallonen och grädda mitt i ugn i 30 - 35 min. Den ska fortfara vara "dallrig" i konsistensen när den tas ut ur ugnen. Den ska inte spricka, då har den gräddats för länge. Strö över chokladen, den ska smälta.



Här har det regnat och luften är sval och frisk. Vi har passat på att grejat med Ts rum och vi inser att vi inte kommer att hinna färdigt innan vi börjar att jobba. Dagarna gå fort nu och snart måste jag vända tillbaka dygnet.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar