måndag 20 oktober 2014

Krämig kycklingpaj

Hej!
Tänkte bjuda på ett middagstips. En krämig kycklingpaj med frasig kant och ett täcke av ost.
Krämig kycklingpaj

Ugn: 200

Botten: 
4 dl vetemjöl
50 g smör
1 1/2 dl mjölk
1/2 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienser, tryck ut degen i en form med löstagbar kant, glöm inte kanterna. Förgrädda i 10 min.

Fyllning:
3 stora kycklingfiléer alt. en färdiggrillad kyckling
5 dl creme fraiche
3 tsk Sambal oelek
1 liten orange paprika alt. gul
2 st charlottenlök 
1/2-1 dl Sweet chilisås
2-3 msk Maizena 
Riven Mozzarellaost

Bryn kycklingfiléerna tills köttsaften är genomskinlig, alt, rensa ut köttet från en färdiggrillad. Hacka löken och paprikan och bryn hacket i smör. Rör i creme fraiche, Sweet chilisås, Sambal Oelek och smaka av med salt. Koka upp allt tillsammans med Maizena. Låt allt sjuda i 10-15 min. 

Fyll skalet och låt gå ca 30 min i ugnen. Ta ut pajen och strö över riven Mozzarellaost. Låt den gräddas i ytterligare 10 min.

Servera med sallad. 

Till den drack vi självaste "MatTina", eller rättare sagt ett rött vin med hennes ansikte på flaskan. Det smakade tyvärr "sådär", nästan lite beskt. Jag vill tillägga att jag var lite förkyld och mina smaklökar var lata.
Den här veckan är jag och J hemma varannan kväll. Vi har utbildningar och klipptider och jag vet inte vilket som är mest spännande. Lika bra att köra på, snart är det Kulturlov och då får vi vila.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar