onsdag 8 oktober 2014

Marocko i köket

Hej!
I helgen tog vi oss tid för ytterligare ett långkok. Vi brukar gå ut hårt med långkok när löven gulnar och försöker hålla det fram till det är dags för julmaten.
 Det blev en riktig höstgryta med smak av Marocko.

ca 700 g benfri högrev
1 gul stor lök
3 msk oxfond
smör
2,5 msk tomatpuré
1 krm svartpeppar
0,75 dl soja
3,5 dl vatten
1/2-1 chilifrukt
3 st vitlöksklyftor
1,5 msk kanel
1 msk spiskummin
1 granatäpple
ca 15 torkade aprikoser
russin
Bulgur
2 dl turkisk yoghurt

Ansa köttet ock skär det i 2,5*2,5 cm. Hacka löken. Bryn köttet i smör (i omgångar) och lyft över bitarna till en gryta. Häll över löken, tomatpuré, soja, peppar och fond. Häll också över vatten och låt småkoka under lock i minst 1 timmer. Hacka chilifrukt (ta ur kärnorna) och vitlök, fräs det i smör - det får inte brännas! Slå ur granatkärnorna och strimla aprikoserna. Strö kanel och spiskummin över köttet, blanda och låt grytan koka upp igen. Tillsätt också granatkärnor, russin och aprikoser. Låt det koka i ytterligare 5 min.

Koka bulgur enligt förpackningen och tillsätt smör och lite extra salt. Jag tog också i lite gurkmeja för att få en gul färg. Tillsätt russin och granatkärnor. Jag serverade  med sallad och turkisk yoghurt.

Receptet hittade jag hos Arla. Jag har uteslutit mandel och mynta eftersom vi är allergiska.
Vi ses!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar